Se webbinariet: Så gick svensk ull från outnyttjad råvara till innovation
2024.01.12
Allt började med insikten om att hälften av all svensk ull slängs eller bränns. Det blev gnistan till The Swedish Wool Initiative som sedan starten skapat förutsättningar för svenska varumärken och leverantörer att få tillgång till konkurrenskraftig svensk ull av hög kvalitet. Tillsammans har aktörer längs hela värdekedjan – från fårägare till svenska företag inom mode, outdoor och heminredning – krokat arm för att bidra till visionen om att noll procent av svensk ull går till spillo. Så – hur gick det? Nådde vi hela vägen fram?
I ett fullmatat webbinarium gick vi tillsammans med partners ner på djupet kring resultat, lärdomar och innovationer, bland annat tittade vi närmare på:
- Svenska varumärkens framgångar och utmaningar
- Svensk Ullstandard: Handfasta arbetssätt och klassificeringssystem
- Ullmäklarens roll: Länken mellan fårägare och köpare
- Design Guide for Swedish Wool: En källa till inspiration
Webbinariet riktade sig till intressenter och aktörer inom hela den svenska ullvärdekedjan – från fårägare, fårklippare och ullmäklare till förädlare och varumärken som ser potentialen i den svenska ullen.
Talare
- Camilla Olsson, Senior Product Developer, Filippa K
- Charlotte Jansson, Ullmäklare, Västkustens Ullinsamling
- Gösta Magnusson, Styrelseordförande, Klippan Yllefabrik AB
- Johanna Mollberg, Sustainability Manager; Materials, Fjällräven
- Johanna Olofsson Behrman, Projektledare Axfoundation
- Johan Sidenmark, Projektledare, Axfoundation
- Linda Kåhed, Sustainability and Innovation Manager, Tiger of Sweden
- Linda Nydén, Projektkoordinator, Science Park Borås
- Tomas Olsson, Lammproducent, Norrby Gård
- Moderator: Linda Andersson, Axfoundation
Program
- The Swedish Wool Initiative – vi sammanfattar resultat, hållbarhetsanalys och lärdomar. ”Vi har kommit en bra bit på väg mot visionen om att noll svensk ull går till spillo…”
- Fårägarens roll i en svensk ullindustri – möt lammproducenten Tomas Olsson. ”Det här trodde jag aldrig skulle bli något, men…”
- Ullmäklaren & den svenska ullstandarden: ”Äntligen har vi ett gemensamt språk mellan fårägare och köpare!”
- Möt svenska varumärken inom mode, outdoor och heminredning. ”Från ull i ojämn kvalitet till innovationer i framkant.”
- Klippan Yllefabrik: Välja rätt ull för rätt produkt
- Tiger of Sweden: Resan mot den första svenska ullkostymen
- Filippa K: Så vände vi designprocessen
- Fjällräven: En bredd av användningsområden – från tåliga ryggplattor till mjukt foder
- Bryggan mellan forskning, innovation och ullindustri: Resultat och lärdomar från Science Park Borås. ”Den nya designguiden för svensk ull är källa till inspiration.”
Partners i The Swedish Wool Initiative
Axfoundation, Filippa K, Fjällräven, Tiger of Sweden, Klippan Yllefabrik, Smart Textiles/Science Park Borås, IVL Svenska Miljöinstitutet, Chalmers Industriteknik, Circularista, LE Ullkonsult, Norrby gård, Görvälnlammet, Västkustens Ullinsamling/CC Wool, Ullcentrum, Ullkontoret, Svenska Fårklipparförbundet, LRF och TrusTrace.
I expertgruppen för projektet ingår Animalia, Arena Svensk Ull, Norilia, Hushållningssällskapet Halland och Svenska Fåravelsförbundet. Projektet genomförs med stöd från Vinnovas område Hållbar industri.