During the last decade, the steep demand for grocery delivery services has resulted in a skyrocketing use of plastic and paper bags – bags that are rarely reused or recycled. To address this issue, Axfoundation and Chalmers Industriteknik has gathered Sweden’s key actors in the grocery sector. Companies normally competing, such as Axfood, Coop, ICA, Lidl and Svenska Retursystem, are now collaborating to explore what an industry-wide circular solution for reusable grocery bags could look like. The aim is to create a road map that promotes the reuse of delivery packaging and inspires more circular models - contributing to a reduced carbon footprint.

I projektet Smarta loopar kartläggs hinder och nycklar för omställningen till mindre materialloopar av plast och textiler i Sverige. Utifrån ett antal fallstudier, däribland Axfoundations pågående initiativ Från avfall till mode utforskar vi om det är lönsamt att återvinna även små volymer av plast och textilier, som ger rätt kvalitet och känt innehåll. Projektet drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet i samarbete med ett flertal partners, däribland Axfoundation.

2020.11.09

Smart loops

The project Smart Loops aimed to evaluate whether it is possible to have a specific...

Read more

2020.03.12

Future Materials

Through the program area Future Materials, Axfoundation brings together academia, businesses, and experts from the...

Read more