Axfoundations satsning på Framtidens mat nominerad till Årets Hållbarhetsinitiativ
2020.08.25
Pressmeddelande 2020-08-25: Axfoundations storsatsning på Framtidens mat med innovationer som Svensk Baljväxtfärs är nominerad till Årets Hållbarhetsinitiativ vid Dagligvarugalan 2020. Tävlingen arrangeras av branschtidningen Fri Köpenskap och uppmärksammar svenska företag, butiker och initiativtagare som driver dagligvaruhandelsbranschen framåt.
När galan i år går av stapeln digitalt den 8 oktober står Axfoundation som en av tre finalister i kategorin Årets Hållbarhetsinitiativ. Syftet med kategorin är att främja dagligvarubranschens arbete med hållbar utveckling mot en mer hållbar miljö. Inom Framtidens mat innoverar och accelererar Axfoundation konkreta lösningar på praktiska hållbarhetsproblemen i livsmedelssektorn. Bland de lyckade satsningarna finns den nyligen lanserade baljväxtfärsen som med sina svenska råvaror vinner mark både i butikshyllor och hos grossister, och bidrar till ett svenskt proteinskifte. Svensk Baljväxtfärs är en av många idéer som fötts och fått växtkraft på Torsåker gård, Axfoundations testgård och utvecklingscentrum.
Axfoundations kollegor inom Framtidens mat; Madeleine Linins Mörner, Andrea Giesecke, Anna Henning Moberg och Maria Lundesjö (Christin Hanssen inte på bilden).
Vi vill att Torsåker gård ska vara en katalysator som bidrar till att utveckla den svenska framtida hållbara produktionen, innovationen, kunskapsöverföringen, produktutvecklingen och konsumtionen av mat. På Torsåker kan vi följa varje steg i processen, bokstavligt talat från grodd till färdig produkt, och i samverkan med hela branschen driva på mot hållbara livsmedelssystem, säger Madeleine Linins Mörner, programansvarig Framtidens mat, Axfoundation.
Torsåker gård, Axfoundations testgård och utvecklingscentrum för framtidens hållbara livsmedelsproduktion.
Genom att samarbeta med aktörer inom hela livsmedelskedjan har Svensk Baljväxtfärs gått från idé till färdig produkt i hyllorna på mindre än två år. Från att först ha sålts i mindre skala på Urban Deli, ingår produkten idag i flera vegetariska måltidslösningar, däribland vegetarisk lasagne, tacofärs och baljväxtbolognese som säljs på Hemköp och Mat.se under Axfoods eget varumärke Garant. Färsen finns också i flera färdiglagade rätter på Urban Deli samt i delidisken på vissa utvalda ICA-butiker. Restauranger och offentliga kök kan köpa produkten hos grossister.
Som fristående icke-vinstdrivande verksamhet med närhet till en stark företagsgrupp har Axfoundation möjlighet att tillsammans med bland annat dagligvaruaktörer identifiera konkreta hållbarhetsutmaningar och pilottesta praktiska lösningar – innan de skalas upp. Utöver innovationer inom Framtidens mat driver även Axfoundation satsningar inom Cirkulär ekonomi, Inkluderande samhälle samt Hållbar produktion och konsumtion.
Den svenska baljväxtfärsen som föddes på Torsåker gård består av sötlupin, åkerböna, gråärt och rester från kallpressad rapsproduktion samt lite salt. Inget mer.
Vi ser oss själva som ett testlabb för nya idéer, en do-tank snarare än en think tank. Vi vill inspirera, dela kunskap och driva på utvecklingen för ett mer hållbart samhälle. Vi hoppas att det arbete vi gör tillsammans med runt 225 partners kan inspirera fler att agera. Den här nomineringen visar att vi är på rätt väg, säger Maria Smith, Generalsekreterare, Axfoundation.
Motivering
”Axfoundation driver ett utvecklingscentrum för framtidens hållbara livsmedel på Torsåker gård, strax norr om Stockholm. Här samlas representanter från hela livsmedelskedjan för att hitta lösningar för ett hållbart matsystem. Till exempel goda och hållbara alternativ till kött och att minska beroendet av importerad soja. Under senaste året har deras arbete med att odla proteingrödor som kan växa i Sverige nått framgångar. Baljväxtfärsen gjord av sötlupin, åkerböna och gråärt har fått genomslag med ökande volymer i både dagligvaru- och restaurangbranschen. Axfoundations arbete på Torsåker har stor potential att göra avsevärd skillnad för Sveriges framtida livsmedelsförsörjning.”
Inför Dagligvarugalan utses finalister i 20 kategorier, däribland Årets hållbarhetsinitiativ. Jurygrupperna består av namnkunniga personer med anknytning till dagligvaruhandeln.
Några av de innovationer och praktiska lösningar Axfoundation arbetat med 2019-2020 inom Framtidens mat:
- Svensk Baljväxtfärs: Utvecklat ett hållbart, gott och näringsrikt alternativ till köttfärs för att bidra till ett svenskt proteinskifte.
- Resursfisk: Undersöker möjligheten att ta tillvara på underutnyttjade fiskarter som exempelvis braxen.
- Fem ton grön fisk i disk: Bygger en infrastruktur för att omvandla vegetabiliska restströmmar till en kvalitativ proteinråvara för odlad fisk.
- Antibiotikakriterierna 2.0: Utvecklar branschgemensamma kriterier för antibiotikaanvändning och djurvälfärd vid inköp av kött, mejeriprodukter och sjömat.
- Perenna grödor: Ett perent vete tas har tagits fram genom domesticering av ett flerårigt vetegräs.
Ytterligare information
- Läs mer om Framtidens mat
- Läs mer om Svensk Baljväxtfärs i Axfoundations resultatrapport
- Läs mer på Dagligvarugalan.se