Vägen till Axfoundation – Antonia Ax:son Johnson
I samband med Axfoundations 25-årsjubileum spelades en serie intervjufilmer in. Axfoundation grundades som en fristående icke vinstdrivande verksamhet 1993. Det blev en do-tank som idag arbetar konkret och praktiskt för ett hållbart samhälle. I den här filmen berättar grundaren Antonia Ax:son Johnson om drivkrafterna bakom Axfoundation och resonerar kring den djupare meningen med att driva företag.
”En djup filosofisk fråga”
– Det här är ju en djup filosofisk fråga som har följt mig genom livet, säger Antonia Ax:son Johnson. För min far så var det ett sätt att leva – att vara familjeföretagare. Och för honom var det en självklarhet att jag skulle ta över företaget. Det var ganska skrämmande. Det fanns en hel del tvivel – skulle jag klara det här? Skulle jag, i en mansdominerad värld dessutom, som ung kvinna kunna klara av att ta över ansvaret?
– År 1988 så gjorde vi kanske min karriärs absolut största företag som ändrade hela karaktären på det gamla familjeföretaget. Det var när vi köpte en rad detaljhandelsföretag; Åhléns, Hemköp, Dagab, B&W. Vi hade ungefär 1 till 1,5 miljoner kunder varje dag och jag började fundera: Kunderna köper det vi säljer. Och det var då min känsla blev så oerhört stark, att vi som företagare har ett väldigt stort ansvar. Företaget är kanske den allra största drivkraften och förändringskraften i samhället. Då tänkte jag; nu måste vi börja fundera på vad är det för förändringar vi vill ha?
”Jag tror att den allra första frågan som jag började fundera på var miljöfrågan. Vi hade ett stort chefsmöte och jag minns att jag sa att nu ska vi ta initiativ inom miljö! Jag har aldrig sett så många blanka ansikten – de bara stirrade på mig och förstod inte vad jag pratade om. För det kunde väl inte vara en fråga som företagen skulle ägna sig åt?”
– Axfoundation har ju blivit en hub, en do-tank brukar vi säga. Vi vill göra för att skapa en hållbarare värld. Vi försöker göra det genom initiativ där vi gör väldigt mycket inom Axfoundation, men vi gör också väldigt mycket ihop med våra företag. Där finns det en nyfikenhet, en undran och en drivkraft att förändra. Så vi får en väldigt bra koordination mellan forskare, tänkare och filosofer och människor som gör. Jag tycker att den här kopplingen är ganska unik. Jag har inte mött någon annan som gör det på det viset som vi försöker göra det.