Nordens första social supermarket öppnas

2015.06.18

I slutet av 2015 öppnas Nordens första social supermarket i Stockholm. Syftet är att ta hand om matvaror som annars skulle slängas p.g.a nära eller utgångna bäst-före-datum och erbjuda ekonomiskt utsatta människor att köpa dem.

Det är Stadsmissionen som är huvudman för Stockholms sociala supermarket som troligen öppnas i Rågsved.

Målet är att tillvarata 200 ton mat per år och ge människor som är ekonomiskt utsatta möjlighet att köpa matvaror för en tredjedel av ordinarie pris. Modellen är att erbjuda ett medlemskap som ger tillgång till butikens varor. Men självklart kan vem som helst handla i butiken, men då till fullt pris. Varje år slängs ca 622 000 ton ätbar mat i Sverige.

– Att minska matsvinnet är en viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete. Kan vi dessutom vara med och bidra till att göra en social insats är det förstås ännu bättre, säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.

Stadsmissionen kommer äga och driva butiken och initiativet har tagits av Axfood med stöd från Axfoundation.

Artiklar