Returbar – ett cirkulärt system för matkassar i e-handeln
Under det senaste decenniet har efterfrågan ökat explosionsartat för e-handelstjänster inom dagligvaruhandeln. Detta har resulterat...
Läs merUnder det senaste decenniet har efterfrågan ökat explosionsartat för e-handelstjänster inom dagligvaruhandeln. Detta har resulterat i att användandet av plast- och papperspåsar skjutit i höjden - påsar som sällan återanvänds eller återvinns. Axfoundation och stiftelsen Chalmers Industriteknik driver tillsammans med bland andra Axfood, Coop, ICA, Lidl och Svenska Retursystem projektet Returbar som undersöker hur en branschgemensam cirkulär lösning för återbrukbara kassar skulle kunna se ut. Målet är att skapa ett system som främjar återanvändning av leveransförpackningar samt inspirerar till fler cirkulära modeller och ett minskat klimatavtryck.
Under det senaste decenniet har efterfrågan ökat explosionsartat för e-handelstjänster inom dagligvaruhandeln. Detta har resulterat...
Läs merEtt företags värdekedja står för 65-95 % av växthusgasutsläppen. Det är framför allt i leverantörsled...
Läs merI projektet ReSvinn har Axfoundation varit med och kartlagt hinder och nycklar för redistribution av...
Läs merSverige importerar över 1,700 ton ull varje år, samtidigt som mer än hälften av den...
Läs merAllt fler företag sätter mål och strategier för en mer hållbar plastkonsumtion, men få har...
Läs merI projektet ”Smarta Loopar” utforskades möjligheterna för insamling av mindre, men renare flöden av plast...
Läs merGenom programområdet Framtidens material samlar Axfoundation forskare, företag och experter inom hela materialområdet för att...
Läs merUttjänta spännband och lyftslingor som används vid transport och tunga lyft är produkter som kan...
Läs mer