Ett företags värdekedja står för 65-95 % av växthusgasutsläppen. Det är framför allt i leverantörsled som de stora utsläppsminskningarna måste ske. Klimatkompetens varierar mellan företag i olika länder och branscher. Små och medelstora företag har i regel utmaningar att mobilisera kunskap och ställa om. Samtidigt ökar lagkraven och omställningen brådskar. I det glappet såg Axfoundation ett behov av kunskapshöjande insatser för företag som behöver komma i gång – eller som vill uppmuntra sina leverantörer att göra det. Resultatet blev Climate Education Tool, ett kostnadsfritt klimatverktyg för företag i flera branscher.

I projektet Smarta loopar kartläggs hinder och nycklar för omställningen till mindre materialloopar av plast och textiler i Sverige. Utifrån ett antal fallstudier, däribland Axfoundations pågående initiativ Från avfall till mode utforskar vi om det är lönsamt att återvinna även små volymer av plast och textilier, som ger rätt kvalitet och känt innehåll. Projektet drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet i samarbete med ett flertal partners, däribland Axfoundation.

2020.10.20

Smarta Loopar

I projektet ”Smarta Loopar” utforskades möjligheterna för insamling av mindre, men renare flöden av plast...

Läs mer