Returbar – ett cirkulärt system för matkassar i e-handeln
Under det senaste decenniet har e-handeln ökat explosionsartat, även inom dagligvaruhandeln. Detta har resulterat i att användandet av plast- och papperspåsar skjutit i höjden - påsar som sällan återanvänds eller återvinns. Axfoundation och stiftelsen Chalmers Industriteknik driver tillsammans med bland andra Axfood, Coop, ICA, Lidl och Svenska Retursystem projektet Returbar som undersöker hur en branschgemensam cirkulär lösning för återbrukbara kassar skulle kunna se ut. Målet är att skapa ett system som främjar återanvändning av leveransförpackningar samt inspirerar till fler cirkulära modeller och ett minskat klimatavtryck.

Problem
Under 2023 såldes över 574 miljoner engångspåsar i plast och papper i den svenska dagligvaruhandeln. Kassar som ofta bara användes en gång och därmed bidrar till ett stort resursslöseri. En stor del av papperskassarna kommer från de allt vanligare hemleveranserna av livsmedel – där många kunder upplever mängden kassar som negativt. Idag är åtgärder för att lösa förpackningsproblemet mest inriktade på återvinning av dessa material. Allt fler aktörer både nationellt och internationellt byter dock fokus från återvinning till återanvändning för att minska trycket på jordens resurser. Detta syns bland annat i det styrande EU-direktivet PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) som trädde i kraft 11 februari 2025.

Vår lösning
Projektet Returbar syftar till att hitta en praktisk systemlösning för återbrukbara kassar, primärt för hemleveranser där kunden inte har något val men är tänkta att även kunna användas när man handlar i butik. Axfoundation har därför samlat bland andra Axfood, Coop, ICA, Lidl och Svenska Retursystem för att ta fram ett gemensamt förslag på en “lånepåse” med pant för att hjälpa kunderna att gå från ett linjärt till ett cirkulärt flöde.
Projektets mål är att bidra till en branschgemensam lösning för ett hållbart cirkulärt system av ”Återpåsar”, återbrukbara pantpåsar. Genom det breda samarbetet är har gruppen sedan 2023 arbetat för att ta fram en systemlösning som fungerar oavsett aktör. Detta innefattar bland annat ett pantsystem för påsen, ett system för rengöring samt en gemensam logistiklösning – allt för att emballaget ska kunna återbrukas och användas om och om igen.
Förutom att lösa kundernas frustration kring engångspåsar, kan en cirkulär lånepåse bana vägen och underlätta även för andra pantlösningar i dagligvaruhandelns samt andra branschers cirkulära flöden i större skala.
Vår insats
Tillsammans med partners har Axfoundation undersökt hur dagens system för engångsförpackningar ser ut på makronivå. En gedigen omvärldsanalys genomfördes samtidigt som både branschens och kundernas behov kartlades.
Projektet har testat flera olika modeller för hur ett återbrukbart leveransemballage skulle kunna se ut och utveckla prototyper för detta. Prototyperna har testats i två piloter med ett 100-tal kunder för att iterera material, returlogistik och kundinteraktion.
Nästa föreslagna steg är en storskalig pilot för att i en avgränsad geografisk region testa den itererade påsens pant- och återlämningslogistik i praktiken.
Projektets 3 steg
- Ett koncept togs fram för pant på påsar, returlogistik och branschgemensam drift av systemet. Detta steg finansierades av Vinnova.
- En prototyp för själva påsen och den spårbarhetslösning som behöver kopplas till pantpåsarna undersöktes och utvecklades med finansiering från RE:source. Praktiska pilotprojekt genomfördes i två butikskedjor med syfte att öka kundförståelsen.
- Projektet har fördjupat kundinsikterna kring cirkulära modeller och utvecklat kommunikationskonceptet med ytterligare finansiering från Vinnova samt tagit ytterligare steg i beräkningarna av den affärs- och miljömässiga potentialen för Returbar-lösningen.
Resultat
Under januari till mars 2024 genomförde Returbar-gruppen tester med återbrukskassar i olika material för att undersöka hur de fungerar i e-handelsprocesserna. Påsar i extra starkt papper liksom påsar i PP-plast skickades ut till kunder som handlade på Coop i Sörböle och Hemköp Djurgårdsstaden i Stockholm. Mjuka påsar i återbrukad lakansväv testades tillsammans med ICA i Hammarby Sjöstad. Testet inkluderade också utvärdering av spårbarhetslösningarna QR-koder och RFID för mätning av rotationstider. Parallellt undersöktes också olika rengöringsmetoder för att ta reda på vad de olika kassarna tål.
Den initiala responsen från kunderna var mycket positiv. Många uppskattar att det är en branschgemensam lösning och att man som kund slipper ett onödigt berg av engångspåsar hemma. Testerna har genererat värdefulla insikter gällande påsens konstruktion, utseende och utformning som ligger till grund för nästa version av påsprototyp som ska testas framöver.
I maj 2024 genomfördes en ny kundinsiktsenkät med drygt tusen svarande. Den visade att intresset för Återpåsen är stort. 57% vill inte bara se påsen i e-handeln utan även kunna välja den i butik. Affärsmodelleringen och miljöanalysen visar också på positiva möjligheter.
Under hösten 2024 förfinades affärmodelleringen kring pant och prisfrågor, och ett kommunikationskonceptet baserat inhämtade insikter vidareutvecklades.
Lärdomar och insatser framåt
Under den första etappen av Returbar har flera lärdomar kunnat dras kring hur ett hållbart cirkulärt system för matkassar skulle kunna se ut. Fyra centrala komponenter har identifierats som centrala att lösa:
- Påsen: Baserat på projektets bransch- och kundbehovsanalys bör ”lånepåsen” likna dagens papperspåse i storlek och form samt ha ett material som klarar flera rengöringscykler. Påsen ska dessutom vara relativt billig att producera och vara enkel att återvinna när den inte klarar fler rotationer. Emballagets material och utformning undersöks vidare under 2024. Detta sker i samarbete med Chalmers Industriteknik och produktdesignbyrån Boid samt ett antal experter med utgångspunkt från behovsanalysen i Vinnovaprojektet.
- Pantsystem: I projektet föreslås en opersonlig pant per påse, baserat på hur dagens effektiva pantsystem för exempelvis burkar fungerar. Panten bör aktiveras vid köptillfälle och vara kopplad till påsens unika ID. Denna ska avaktiveras och återbetalas till kunden när påsen returneras.
- Rengöring: Baserat på lärdomar från dagens tillgängliga logistiklösningar föreslås också ett rengöringssystem för påsen. Detta kan ske med antingen våta eller torra metoder. Val av metod styrs utifrån en sammanvägd bedömning av den nivå av renhet som behövs, kostnad och miljöpåverkan.
- Logistiklösning: Det måste vara enkelt och smidigt för kunden att återanvända påsarna för att lösningen ska vara framgångsrik och hållbar över tid. Påsen måste enkelt kunna lämnas tillbaka till alla aktörer som är med i systemet, oavsett varifrån man handlar sin mat. En effektiv logistiklösning skulle därför kunna involvera en branschgemensam organisation med ansvar för hantering av påssystemet, inköp, pant, rengöring och redistribution av återbrukbara kassar.
Partners
Returbar leds av Axfoundation tillsammans med Chalmers Industriteknik, och samlar partners från Coop, ICA, Mathem, Lidl, Dagab, Konsumentföreningen Stockholm, Svensk Dagligvaruhandel och Svenska Retursystem och utförs i samarbete med tjänstedesign- och UX-byrån Antrop, designbyrån Boid, Stena Circular Consulting, GS1 Sweden och TRAKK Telematics.