The Fiber Traceability Initiative – banar väg för full spårbarhet inom mode 

Tänk om ull kunde spåras längs hela den internationella ullvärdekedjan - från gård till slutligt klädesplagg? Och tänk om produktinformationen var tillgänglig via en enkel QR-kod placerad i plagget? I projektet The Fiber Traceability Initiative utvecklas en första lösning på en digital, spårbar ullvärdekedja baserad på konkurrensneutrala globala standarder för produktidentifiering. Förhoppningen är att bidra till nya, hållbara affärsmodeller, medvetna kundval och längre livslängd för plaggen.

Initiativet har utvecklat en första version av en digitalt spårbar ullvärdekedja. Foto: Martin Schmidli, Unsplash.

Initiativet har utvecklat en första version av en digitalt spårbar ullvärdekedja. Foto: Martin Schmidli, Unsplash.

Problem

Modeindustrin producerar 100 miljarder nya plagg varje år – hälften slängs inom 12 månader. Trots potentialen hos biobaserade material består de flesta kläder av jungfruliga, fossilbaserade syntetiska fibrer med stor miljöpåverkan. Dessutom kämpar branschen med att etablera grundläggande nivåer av transparens genom hela sin värdekedja. Till exempel är spårbarhet inom dagens ullindustri begränsad till ursprungsland, och det finns ingen garanti eller certifiering som säkerställer att ullen har producerats hållbart och enligt högt ställda djurskyddskrav.

Nu införs flera EU-lagar och regler för att skydda miljön och konsumenterna. Reglerna har potential att driva mode- och textilbranschen mot en mer ansvarsfull produktion och konsumtion, men många företag har svårt att hitta praktiska sätt att implementera lagstiftningen.

Vår lösning

The Fiber Traceability Initiative utvecklar en betaversion av en digitalt spårbar ullvärdekedja. Projektet har implementerat digital datainsamling och datadelning i hela produktionskedjan – från fårgårdar i Sydafrika till tvätterier, spinnerier, färgningsenheter och stickfabriker i Europa. Slutligen sys den nya generationen QR-koder in i plagget som går att scanna av inköpare eller kund i butik, som får en heltäckande bild av produktens resa inklusive verifierad Responsible Wool Standard-certifiering som validerat fårgårdar utifrån djurvälfärd, miljö- och sociala aspekter.

Initiativets partner VirtualRouteZ samlar all data på sin digitala plattform. Den tekniska lösningen använder GS1-standarder för att skapa ett enhetligt, konkurrensneutralt och globalt ramverk för produktidentifiering och märkning, vilket säkerställer interoperabilitet mellan system.

The Fiber Traceability Initiative utforskar också hur ökad transparens möjliggör nya affärsmodeller som främjar hållbarhet. Därtill underlättar projektet för företag att följa EU:s textilstrategi och ekodesigndirektivet, inklusive implementering av digitala produktpass, DPP, ett kommande EU-krav som berör nästan alla produkter på den europeiska marknaden.

Initiativet är utformat på ett sätt som möjliggör skalbarhet. Förhoppningen är att inspirera till ökad transparens inom mode på en global nivå och öppna för fler intresserade varumärken inom mode och deras värdekedjor, inom såväl stickat som vävt.

En QR-kod med GS1-standarder är insydd i tröjan. Den ger en bild av produktens resa, inklusive RWS-certifiering vilket innebär djurvälfärd, miljö- och sociala villkor på fårgården. Foto: Johan Bävman

En QR-kod med GS1-standarder är insydd i tröjan. Den ger en bild av produktens resa, inklusive RWS-certifiering vilket innebär djurvälfärd, miljö- och sociala villkor på fårgården. Foto: Johan Bävman

Resultat

  • Full spårbarhet och transparens genom hela ullvärdekedjan.
    Genom lösningen har ullplagg i Filippa K:s höst- och vinterkollektion 2024 full spårbarhet.
  • Implementera ett standardiserat, digitalt affärsspråk och interoperabilitet i hela värdekedjan.
    GS1-standards har implementerats på tvätterier, spinnerier och tillverkande leverantörer.
  • Tillgängliggöra produktions- och hållbarhetsdata till alla intressenter, från fårägare till konsumenter.
    All data finns samlad i QR-kod med GS1-standarder i plaggen.
  • Underlätta för företag att implementera digitala produktpass.
    Genom lösningen förbereds alla i värdekedjan så att de ligger i linje med kommande EU-lagstiftning gällande digitala produktpass.
  • Produktbaserad information om care, repair och resell i plaggen för stärkt kundrelation och ökad livslängd på plaggen.
    Filippa K vidareutvecklar kundinformation genom sin landningssida.
  • Skynda på omställningen till en cirkulär ekonomi och inspirera till transparens inom modeindustrin.
    Lösningen möjliggör en ny affärsmodell med effektivare användning av ull och längre livslängd för plaggen.

Vår insats

Satsningen är ett samarbete mellan aktörer från hela värdekedjan och leds av Axfoundation. Partners är GS1 Sweden, Filippa K, ett och den tekniska plattformen VirtualRouteZ (Sydafrika). Label-leverantör är Trimco. Projektet stöds också av Textile Exchange och är antaget till Nordiska Minsterrådets Nordic Circular Accelerator som hjälper nordiska företag att dela data och samarbeta för att maximera affärsvärdet i en cirkulär ekonomi.

För varumärken som vill förbereda sig på kommande lagstiftning är det här projektet en trampolin. Spårbarhet och transparens ger också affärsmässiga fördelar och bidrar till hållbara marknadsstrukturer.

– Stina Behrens, Projektledare Axfoundation

Den cirkulära processen - från gård till butik och bortom hyllan. De inre gröna pilarna illustrerar processer för återbruk, reparation och återvinning. I framtiden kommer dessa steg också att vara digitalt spårbara.

Den cirkulära processen – från gård till butik och bortom hyllan. De inre gröna pilarna illustrerar processer för återbruk, reparation och återvinning. I framtiden kommer dessa steg också att vara digitalt spårbara.

EU-förordningar mot en hållbar textilindustri

EU har antagit flera förordningar och direktiv för att säkerställa produktsäkerhet och spårbarhet inom flera branscher, inklusive textilsektorn. Syftet är att skydda miljön och konsumenterna, samt främja ansvarsfull produktion och konsumtion. Genom att implementera ett spårbarhetssystem kan företag visa att de uppfyller standarder och regler. Ambitionen är att The Fiber Traceability Initiatives praktiska lösning ska underlätta för företag att efterleva regleringar så som:

  • Textilstrategin: EU-parlamentet antog den nya Textilstrategin den 1 juni 2023. Strategin skärper kraven på textilindustrin för att uppnå social och miljömässig hållbarhet. Strategin kräver bland annat att producenter ansvarar för att säkerställa att textilier kan repareras, återanvändas eller återvinnas.
  • Ekodesigndirektivet: Lagstiftningen kommer att kräva ett digitalt produktpass (DPP) för nästan alla produkter som sätts på den europeiska marknaden. Målet är att främja hållbar produktion och konsumtion, skynda på omställningen till en cirkulär ekonomi samt underlätta spårbarhet och transparens.

Partners

Axfoundation, Filippa K, GS1 Sweden, VirtualRouteZ. Label-leverantör är Trimco.

Leverantörer som deltagit i initiativet och implementerat lösningen är fårgårdarna Coeja, 3GD, Gildenhuys, Loubser Koch, Grass Co., Bibbey (Sydafrika), tvätteriet Lemperiere (Bulgarien), spinnerier och tvätterier Tollegno och Millefilli (Italien) samt tillverkaren Trico Point (Rumänien).

Våra projekt inom Framtidens material

Aktuellt inom Framtidens material

Kontakt